الرئيسية / المدونة / وصفات ازالة البقع السوداء من البشرة “2”.
وصفات ازالة البقع السوداء من البشرة “2”.

البقع السوداء علي البشره والوجه تسبب ازعاج لكثير من الناس، لإنها تقلل من جمال الوجه بشكل عام و تجعله من الاشياء المحرجه في بعض المناسبات وخصوصا النساء التي تحاول اخفائها دائما للظهور ببشره ناعمه صافيه و ناضره.

الكثيرون يحرصون علي الاهتمام ببشرتهم ونضارتها لتظهر بشكل مشرق وأكثر جمالا و خصوصا النساء ، لذلك اليكم بعض الوصفات الطبيعيه للمحافظه علي نضارة الشره وجمالها.

وصفات ازالة البقع السوداء من البشرة

البقع السوداء, المعروفة بالبقع الداكنة , والهالات السوداء احياناً, مشكلة بتقلق بنات كتير عشان بتقلل من جمال البشرة ونضارتها .. لكن مفيش احسن من الطرق الطبيعية لازالة الهالات السوداء, بإستخدام منتجات طبيعية تماما أمنة على البشرة , والوصفات الطبيعية كتير هنتكلم عن اهمها او اسرعها فى تحقيق النتايج زى ,,

وصفة البطاطس:

لازالة-البقع-البنية-من-الوجه

البطاطس من النباتات اللى بتحتوى على فيتامين سى المهم جداً للبشرة , وبتحتوى على النشا كمان اللى بيحقق نضارة واشراق لبشرتك, ببساطة بإستخدام البطاطس والليمون ممكن تعملى ماسك يفتح بشرتك ويزيل البقع السوداء , والوصفة دى هتستخدمى فيها حباية بطاطس تقطعيها وتضربيها فى الخلاط, وبعدين تصفى تصفى البطاطس من العصير اللى نتج عن خلطها , وتضيفي للعصير ده معلقة عصير ليمون, وبكده الماسك جاهز تستخدميه عن طريق انك تمررى الخليط على بشرتك باستخدام قطعة قطن.

البطاطس كمان ممكن تستخدميها كمنظف طبيعى , لما تضيفى ليا قطعة خيار وتضربيهم فى الخلاط لمده 20 ثانية وتضيفى ليها معلقة من صودا الخبز ومعلقتين مياه , وتسخدمى الماسك كمنظف هينتج عنه لمعان بشرتك.

ماسك العسل وزيت الزيتون مع الليمون:

وصفة-لازالة-البقع

زيت الزيتون بيوحد لون البشرة والبشرة بتمتصه بسهولة جدا بيتغلغل لاعماق البشرة ويديها ترطيب وتغذية, والعسل معروف بقدرته على ازالة شوائب البشرة وامدادها بفيتامين سى المسئول الاساسى عن التفتيح, بإضافة معلقتين من زيت الزيتون مع معلقة من عسل النحل, ومعلقة ليمون ووضع الماسك لمدة 30 دقيقة هتلاحظى نتايج مذهله فى توحيد لون البشرة والتاثير على البقع السوداء.

ماسك القهوة مع زيت جوز الهند:

علاج-بقع-الوجه-السوداء

القهوة بما تحتوى عليه من كافيين تعمل على امداد البشرة بنضارة وصحة مثالية و كما انها تشد الوجهه وتزيل الجلد الميت لكن من ناحية ازالة البقع السوداء , ف استخدام معلقة من حبيبات القهوة مع معلقتين من زيت جوز الهند المعروف بتفتيحه للبشرة وترطيبه للجلد , تقدرى تستخدمى الماسك لمدة 30 دقيقة عشان تأثررى على البقع السوداء وبانتظام تتلاشى وتختفى نهائى بالاضافة انك هتلاحظى الفرق فى بشرة رطبة ومشدودة.

الزبادى مع الشوفان وعصير الليمون:

الزبادى-الشوفان-للبشرة

استخدمى الزبادى لازالة البقع بمعلقتين زبادى ومعلقتين عصير ليمون ومعلقة شوفان, وحطيم على بشرتك لمدة 30 دقيقة , وافركى بالراحة قبل ازالتهم بشكل دائرى عشان تتخلصى من الجلد الميت, وبكده تبقى استفدتى بماسك قوى فى ازالة البقع وفى نفس الوقت عملتى تقشير لطيف للبشرة.

اذا كنت تريد الوصول الي نتائج سريعه جدا للتجميل اضغط علي جراحة التجميل في مصر

عن dr-khaled

شاهد أيضاً

بعد-عمليات-تجميل-الانف

10 تعليمات احذر من إهمالهم بعد عمليات تجميل الانف

ماذا بعد عمليات تجميل الأنف؟ عمليات تجميل الأنف من أهم عمليات التجميل التي تعالج العيوب …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *